Strengebygning

Jeg bygger strenge efter mål, og det er strenge der holder. Der er ingen viklinger der løber op af sig selv etc.

Det er strenge af typen "endless loop" jeg laver. og jeg bruger selvfølgelig de strengematerialer De måtte ønske.

Jeg ved at de strenge jeg har lavet til klubbuer i København alle har holdt mindst 2 år, og de fleste har holdt over 4 år inden de blev udskiftet. Og det er buer der er blevet brugt hele tiden.

Dog vil jeg ikke anbefale at De skyder med den samme streng så længe, da strengens skydeegenskaber kan ændre sig over tid.

Strengematerialer der kan vælges mellem:

Dacron B-50 er det materiale der anbefales til de billigere buer, af træ og / eller glasfiberlaminat. Det er et materiale med en forholdsvis stor elasticitet, der er med til at dæmpe skuddets effekt på buen. Buen holder derfor længere når den skyder med de skånsomme dacronstrenge, men til gengæld flyver pilen også noget langsommere.

Jeg har alle 8 farver på lager, så der kan vælges mellem farverne:

Hvid, Sort, Grøn, Blå, Rød, Gul., Bronze og Brun.

Brownell D-75 er en videreudvikling af Fast Flight., og har de samme gode skydeegenskaber. men lidt større elasticitet end BCY 8125 og de andre materialer derunder.

Har den i Sort.

BCY 8125 er det nyeste og bedste "hurtigere" materiale med en meget lille elasticitet. De enkelte tråde i strengen er tyndere, hvorfor den færdige strenge bliver mere rund, og dermed skærer bedre gennem luften. Det er sidste nye udvikling indenfor "Fast-Flight"-familien, og der sendes nu meget mere energi af sted med pilen. Men prisen er så også en større påvirkning af buen. Det bruges meget til konkurrencebuer, hvor buen er lavet i kraftigere materiale. Anbefales til gode recurvebuer.

Jeg har i øjeblikket 9 forskellige farver at vælge imellem, og strengene kan også laves i tofarvede udgaver. Vælg mellem:

Blå, Sort, Orange neon, Gul, Rød, Sølv, Lilla, Grøn neon, Mørkegrøn.

BCY 452 X er et strengemateriale helt uden elasticitet. Det anvendes derfor normalt kun til compoundbuer, hvor det er vigtigt at strengen ikke strækker sig hele tiden af hensyn til buens indstilling og trimning.

Jeg har i øjeblikket 2 forskellige farver at vælge imellem, og strengene kan også laves i tofarvede udgaver. Vælg mellem: Sort og Blå.

ASB-Dyneema er et utroligt glat silkeagtigt materiale, der giver et meget glat slip, og samtidig en meget lille luftmodstand når strengen bevæger sig fremad. Da materialet er så glat, er det heller ikke tilbøjeligt til at binde vand, hvorfor det normalt ikke behøver at blive behandlet med voks som de andre strenge. ASB er en endnu "hurtigere" streng end FastFlight, og har en endnu lavere elasticitet. ASB anvendes oftest til recurvebuer. Desværre er materialet meget dyrt og sælges på meget små ruller. Bruges af mange topskytter.

Kun i Hvid.

ASB Majesty er det sidste nye strengemateriale fra Angel/Dyneema. De enkelte tråde i strengen er overfladebehandlet, så overfladen er helt lukket og strengen derfor ikke kan suge vand. Samtidig holder trådene deres runde form, hvilket tilsammen giver strengen nogle meget gode egenskaber. Dette materiale behøver derfor heller ikke at blive vokset. Desværre er prisen også høj på dette materiale. Bruges af mange topskytter.

Kun i Sort

Priser:

(Alle priser er inklusive moms og strengen er håndlavet til langbue / barbue / recurvebue med valgfri længde og antal kordeller)

Dacronstreng med kvalitetsbevikling kr 189.- pr styk. Ensfarvet eller 2-farvet.

BCY 8125 med kvalitetsbevikling kr 239.- pr styk. Ensfarvet eller 2-farvet.

ASB-Dyneema med ASB-bevikling kr 250.- pr styk. Meget lækker streng der ikke skal vokses.

ASB Majesty med Majesty-bevikling kr 300.- pr styk. Topstreng der ikke skal vokses.

BCY 452 X og Trophy Prisen afhænger af opgaven. Bruges til compoundbuer

KONTAKT: BueXperten/Bueskytteskolen - Kærgårdsvej 14 - 2650 Hvidovre - Mobil 23302270 - info@bueskytteskolen.dk